Deelname 2019

Pech kan ’t Halve Zolenlijntje niet afstoppen

In het afgelopen Pinksterweekend is het Roparunteam ’t Halve Zolenlijntje er voor de dertiende opeenvolgende keer de Roparun te volbrengen. De estafetteloop van Parijs naar Rotterdam wordt jaarlijks georganiseerd om gelden te genereren voor de palliatieve zorg voor mensen die door kanker getroffen zijn.

Teamwork

’t Halve Zolenlijntje  liep weer als een trein door Frankrijk, België en Nederland. Ze startten op zaterdag 8 juni om 20.00 uur vlakbij het vliegveld Le Bourget. De Roparun is non-stop. Dat betekent dat het 25-koppige team dag en nacht in touw is om de lopers in beweging te houden. Dat vergt veel, maar de sfeer, de beleving en het teamwork zorgen ervoor dat de tijd omvliegt. Zeker als er teams ingehaald gaan worden. Hoe verder het team komt, hoe meer teams er in zicht komen. Dat motiveert om een tandje bij te zetten en met zijn allen geconcentreerd te blijven. De acht lopers krijgen het zwaar als ze de tweede nacht ingaan. Er worden alleen maar een paar hazenslaapjes gedaan. Dat geldt ook voor de begeleidende fietsers. Zij fietsen in dit enerverende weekend ook 265 km per persoon. Als zij bij een wisselplaats aankomen en de andere helft van het team het overneemt, worden zij verzorgd door de onvermoeibare sportmasseuses en Karin en Annemiek die de catering voor hun rekening nemen. De chauffeurs van de grote bus en de lopersbus doen samen met hun twee kaartlezers dag en nacht hun best om geen meter om te rijden. De teamcaptains coördineren, communiceren, organiseren en motiveren gedurende de ruim 530 km lange monstertocht.

Pech

Alsof deze logistiek en fysiek en mentaal tocht niet veeleisend genoeg werd ’t Halve Zolenlijntje dit jaar ook nog eens geplaagd door flink wat materiaal pech. Een klapband met de touringcar, de thuisbasis van dit team. Een fiets die stuk ging en niet te herstellen was. Tot overmaat van ramp begaf ook het lopersbusje het. Alleen dankzij het improvisatietalent en een prima samenwerking binnen het team lukte het om de lopers geen moment stil te laten staan. De enige keer dat dit toch nog gebeurt was bij de brug bij Dintelmond. Vlak voor André de brug wilde over rennen gingen de slagbomen naar beneden. Dertien minuten wachten viel hem zwaar.

Ontlading

Na 42 uur, 37 minuten en 03 seconden wordt er gefinisht in Rotterdam. Op de Binnenrotte gaat het hele team  onder de finishboog door. De ontlading is groot. Er wordt gejuicht en gehuild. Gedachtes aan mensen waarvoor de Roparun bedoeld is gaan door het hoofd. Maar er is ook trots dat de tocht door het hele team gehaald is. Van de 222 gestarte teams vanuit Parijs is ’t Halve Zolenlijntje met een gemiddelde snelheid van 12.53 km/uur negende geworden. De gemiddelde leeftijd van de lopers ligt ruim boven de 50 jaar. De teams die sneller zijn hebben lopers die papa hadden kunnen zeggen tegen de matadoren van ’t Halve Zolenlijntje.

Sponsoren

De trots van het team geldt niet alleen het teamwork en de mooie klassering. Het team heeft er ook alles aan gedaan om in het hele seizoen zoveel mogelijk sponsorgeld bijeen te krijgen om het goede doel te steunen. Er werden vele bedrijven benaderd en vaak met een mooie reactie. Er werd meegeholpen bij de Kaaienloop, de Cross for the Crocus en het Oranjeparkfestival De vergoedingen hiervoor zorgden voor een blije penningmeester van de stichting. Ook organiseerde het actieve team een benefietdiner, statiegeldacties en twee sponsorlopen. De laatste donaties lopen nog binnen. Het team denkt dit jaar ongeveer €10.000,00 te kunnen overmaken naar Stichting Roparun. Daarom bedankt het Roparunteam dat zich langzaam al weer gaat opmaken voor de deelname in 2020 de volgende sponsoren. Buitenzorg Hoveniers uit Haarsteeg, Technische handelsonderneming C. van der Pols en Zn. BV uit Zuidland , Stichting Kaaienloop, Cross for the Crocus, Party Service Vermeulen, Plan en Project b.v., Cafe – Zalencentrum de Viersprong,  Dixi wc-service, In ’t Groen Groenten & Fruit, Hoka Horeca Groothandel, Bakkerij Eduard Sandig, Edwin de Wit Transport, Plus Raamsdonksveer, Albert Heijn Dongen, Albert Heijn Raamsdonkveer, Countus Accountants & Adviseurs, Alpha Milkpowders Holland BV, Drabbe Electrotechniek, Vitronics Soltec BV, Becton Dickinson Rowa , Pols Zuidland, Jef Fievet Transport B.V., Lengkeek staalbouw, TÜV Nederlanden Countus uit Mill.